Helikoptrene blir inspisert hver 50, 100, 200 og 600 timer

Helikoptrene blir inspisert hver 50, 100, 200 og 600 timer. I tillegg har vi større ettersyn på 5000 timer og 12 år. På de store kontrollene blir helikoptrene ganske enkelt nedplukket og sjekket. Det vi ikke gjør, er større komponentettersyn. Det vil si at når f.eks en halerotor-girkasse skal på ettersyn etter 3000 timer, sender vi denne ned til fabrikanten for overhaling og ettersyn. Videre tar vi i eget verksted modulbytte på motorer. Dette vil si at motoren er delt inn i 5 stk. såkalte moduler, der vi kan bytte hver enkelt av dem.

Alt som er gjort med helikoptrene er dokumenter fra maskinen er ny

Vi har også alt av Datasystem og oppfølging av deler og komponenter. Alt som er gjort med helikoptrene er dokumenter fra maskinen er ny, og kan fremlegges ved behov. Deleoppfølging er slik at du alltid vet hvor delene kommer fra, hvor på maskinen den er montert og hvor mange timer og landinger den har blitt utsatt for.

Teknisk verksted

Vi har eget teknisk verksted med European Aviation Safety Agency (EASA) Part 145 godkjenning til å drive vedlikehold på Eurocopter AS 350. Dette bidrar til å sikre stabile og sikre tjenester. Alt vedlikehold og reparasjoner skjer i egen hangar og utføres i henhold til strenge krav og retningslinjer.