Generelle vilkår
Våre helikoptre har plass til 5 passasjerer med håndbagasje, annen bagasje må sendes på annet vis dersom helikopteret er fullt med passasjerer.
Det er det viktig at bestilling av oppdrag er oss i hende senest to uker før ønsket dato for oppdraget, dette for å kunne imøtekomme ønsker om tidspunkt.
For lasteflyging tilkommer 25% mva, for persontransport 12% mva. (6% nå grunnet Covid-19)
Skriftlig landingstillatelse må sendes Heli-Team AS i god tid før oppdragsdato.
Bestilling må være skriftlig via www.heliteam.no, benytt link til bestillingsskjema. Eventuell endring skal også gjøres/bekreftes skriftlig. I høysesong, august til oktober, må bestilling mottas senest 14 dager før oppdraget ønskes utført.
Alle våre oppdrag utføres i henhold til Norsk Lov Om Luftfart.
Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at vi krever forhåndsbetaling på oppdrag, innbetaling må være mottatt senest 7 dager før flygingen skal skje. Denne prosessen blir satt i verk når vi har mottatt bestilling fra dere.
- Avbestillingsfrist: pr. 7 dager 70% av totalsum, pr. 3 dager 100% av totalsum.
- Kanselleringer innen 24 timer før avtalt flytid faktureres med 0,5 flytime. Gjelder ikke om kanselleringen skyldes værforhold.
- Overnatting/helg/natt: Faktureres etter gjeldende satser.
- Lastemann fra Heli-Team AS: Obligatorisk ved lasteoppdrag.
- Ventetid: Venting belastes med gjeldende sats per påbegynte halvtime.
- Landingsavgift/passasjeravgift: Ved transport via lufthavn faktureres gjeldende landingsavgift/passasjeravgift.
- Spesialutstyr: Spesialutstyr som kabelutlegger, filmutstyr, termo-/Fotoutstyr etc skaffes på forespørsel. Kunden belastes frakt ev. leie på utstyr.
- Drivstoff: Utkjøring av drivstoff-fat faktureres pr fat pr stopp. Dersom transport av drivstoff utføres av ekstern samarbeidspartner, faktureres dette etter regning. Dersom oppdraget avviker fra bestilling kan dette medføre økte kostnader.
- Betongtobb: Frakt av betongtobbe til lasteplass faktureres etter gjeldende sats.
- Fakturering: Fakturering gjelder med forfall på 7 dager. For nye kunder avtales leveringsbetingelser spesielt. Det tilkommer andel forsikring 4% av fakturert flytid pr. oppdrag.
- Forsikring: Heli-Team dekker 17 SDR pr. kg. last. (*1)
- Kvittering: Kunden skal alltid få forelagt flykvittering fra pilot på stedet, etter endt oppdrag. Denne signeres av kunde eller kunde bemyndiger eget personell for signatur, og beholder gjenpat av kvittering.
- Landingsplass: Landingsplass må være ryddet. Det må være fast dekke, evt.gress. Ikke grus/sand.
(*1)
SDR er utsatt for valutasvingninger, og verdien finnes bla her: Norges Bank. Heli-Team tilbyr spesialforsikring for last med større verdi. Vi må ha skriftlig beskjed i god tid dersom spesialforsikring ønskes.
Eksempel: Dersom 1 SDR er fastsatt til NOK 9, vil en lastevekt på 1000 kg. være oppad begrenset til NOK 153.000 i erstatning uten spesialforsikring.